söndag 17 juli 2011

9 anledningar till varför jag älskar hästar..

Det finns otaliga anledningar att älska hästar. Här är några tankar som hoppar ur mig, varför just jag älskar hästar och inkludera hästar i mitt liv.

1. Inspiration. Hästar är varelser av skönhet. Skönhet kan vara i betraktarens ögon, men hästarna har inspirerat konstnärer och poeter genom tiderna. Jag är imponerad av åsynen av en flock hästar galopperande genom ett fält - kraftfull, oberoende djur men fantastisk att se på. De är levande konstformer som påminner oss om de naturliga underverk i världen. Detta i sin tur inspirerar oss att leva våra liv på en högre nivå.

2. Kul. Mängder av minnen redan små barns ben. den bästa tiden i mitt liv har vart då jag tillbringat den med mina vänner och hästar. Man byggde hinder, gjorde banor och låtsades att vi själva var hästar. Vissa stunder var man en ouppfostrad, vild hingst som var helt otämjbar. Kanske låter dumt/fjantigt? Ja, men de var minnen. Minnen man sent kommer glömma. Hästar låter barnen vara barn. De vårdar fantasin och ger glädje i livet.

3. Ridning är bra motion. Man bränner kalorier och bygger muskler, samtidigt som man får njuta av naturen. Samtidigt som du gör allt stallarbete och regelbunden ridning på det. Varför ska man gå till gymmet? Gå till stallet!

4. Det sociala. Det finns många sociala aktiviteter med anknytning till hästar. Från hänga på logen med vänner för att gå till evenemang och tävlingar, hästarna håller vi hästägare i kontakt med andra människor. Hästar ger dig ett omedelbart gemensamt band med alla tänkbara häst beundrare.


5. Positiv psykisk hälsa och avslappning. Jag håller på med hästar eftersom jag älskar att rida, men det är inte den enda anledningen. Sanningen är, även om jag inte skulle ha ridit så skulle jag hålla på med hästar ändå. Bara för att jag älskar att vara runt dem. Hästar kan verkligen få dig att koppla av. Jag har kommit att uppskatta denna aspekt av hästar med tidens gång. Som barn var det mycket för själva ridningen och för att vara med mina vänner. Nu fungerar det som ett naturliga lugnande medel - deras blotta närvaro kan sänka mitt blodtryck och förbättra mitt humör. Jag tycker helt enkelt om att titta på dem, då de gör sina normala "häst aktiviveter" - från mumsa hö, till att rulla på ryggen i ett sandtag.

Hästar kan inte bara ge njutning, men kan också ge ett känslomässigt stöd. De verkar känna depression och smärta i en person och reagerar då ofta på ett häpnadsväckande sätt. Min häst kan verkligen vara min frälsare. Hans lugna emotionella stöd kan ge mig styrka att gå vidare om jag känner mig ledsen.. Tänk, ibland behövs det bara en häst för att visa den rätta vägen.

6. Känsla av makt och frihet. Hästar kan befria oss från många begränsningar i våra kroppar. Att stiga ombord på ryggen av en häst, kan befria dig från många av dina svagheter. Tänk dig om du har varit rullstolsbunden hela ditt liv? Helt plötsligt sätter du dig upp på en häst och kan röra dig. Tycker det är lika fantastiskt varje gång jag ser det. Det är släppta från deras bojor och för breda leenden på deras ansikten. Effekterna kan vara tillfälliga, men det är något av drömmar.

7. Hästar lär oss om oss själva. Hästar ser vårt inre jag. De bryr sig inte om vi är ordförande av ett företag eller en vaktmästare på skolan. De ser oss som vi verkligen är. Det finns inget utrymme för ditt ego, med din relation med en häst. Utan du måste förtjäna deras respekt. Du måste vara ärlig med dem och med dig själv.

8. Håll dig nära naturen. Spendera tid på nära håll med en häst förnyar din känsla av förundran. Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att uppskatta det magnifika livet än att rida en häst längs ett bergspass eller över en fjäder grön äng. Om livet sliter dig isär, förenkla ditt liv genom att tillbringa tiden i naturen med en häst. Hästar är essensen av naturen. Vad är bättre än att återgå till det gammeldagsa sättet, än att rida en häst. de gör inte höga mekaniska oväsen av sig eller som att lämna otäcka avgaser som förorenar luften. De bryter inte ner ozon lagret och skapar farligt avfall. Hästar är 100% naturliga och är bra för dig.

9. Vänskap mellan arterna. De som har upplevt vänskap med en häst, kommer att helt förstå denna anledning. Ta alla hästar jag haft igenom tiderna som ett exempel, under större delen av mitt liv har jag delat mitt hjärta tillsammans med dess vackra djur. Alla händelser - Glädje, sorg - att tala om ingenting, tänk om alla timmar man tillbringat tillsammans med dessa djur. Nästan obeskrivligt. Så glad för min häst jag har nu, älskar honom. Han är min bästa vän.

Okej, detta var mina 9 anledningar, försökte komma på 10. Men man lyckas inte alltid. Är säker på att det finna många fler. Skriv gärna dina anledningar.

Med vänliga hälsningar,,
Jessica Pira

1 kommentar:

  1. SV:spöt har vi använt oss av oxå,de har funkat väldigt bra för oss! Vi började med att vara två,en som satt på & en som stod bredvid. Som ryttare skulle man få hästen att gå vääldigt samlat i skritten,tanken av att dom står still,så sakta alltså. Sen skulle ryttaren tänka massa energi,så att man som ryttare nästan börjar hoppa. Kan behövas smacka lite oxå,när ryttaren börjat fokusera på mer energi så petar/visar den från marken spöt mot hästens has. Viktigt att hålla hästen rak och inte låta dom springa iväg. Efter några gånger med hjälp ifrån marken kan jag göra de själv,lättast ute i skogen när hon är dunder laddad!:)

    SvaraRadera