söndag 1 januari 2012

Eran värsta provridning?

Har ni någon gång när ni vart påväg att köpa häst åkt på en häst som ni tyckte verkade jätte fin och sedan när man kommer dit så är hästen en "mardröm"?

Detta har faktiskt hänt mig för ett par år sedan, det var när jag var på väg att köpa häst i den svängen och skulle kolla på ett varmblod i Stockholm. Hade med mig en av mina bästa kompisar för att hon även skulle bedömma vad hon tyckte om hästen och likaså provrida för mig också. Ägaren sa att hästen hade hoppat 140!! Detta var alltså en fd. travare, ganska liten för att vara travare men grov och rejäl i kroppen. Kanske var runt 150 i mankhöjd. Hästen var fin i kroppen osv. Men när vi skulle provrida ändrade jag genast min åsikt...

För det första ville ej ägaren rida hästen, man brukar ju först vela se hästen från mark då ägaren rider. Sedan vill man prova själv. Men ägaren ville icket, vet ej varför faktiskt! Det slutade med att både jag och min kompis hade skavsår i händerna, hästen flängde och slängde med huvudet konstant och hela tiden drog ner huvudet mot marken och ryckte till. Provade även hoppa hästen på typ 50cm som den inte klarade, sprang princip rakt igenom det och hade ingen koll alls. Blev helt klart inget som nådde upp till mina förväntningar som man trodde.. Men men tillslut hittade jag ju en häst då.

Vad är eran värtsa provridning?

6 kommentarer:

  1. jag har provridit en häst en gång och han fick följa med hem, så enkelt var det!
    jag ÄLSKAR vännäs, det är lätt den bästa tävlingsplatsen! :D

    SvaraRadera
  2. ja, utebanan är FANTASTISK! Och i somras hade dom ett miniderby som en klass, med uthopp från banan, LOVE IT!

    Jo, det känns riktigt proffsigt i vännes, hästarna har det bra och underlaget är trevligt. Sen har det alltid gått bra där också :)

    Har faktiskt inte hunnit vara på hippo än, men nästa år blir det ett gäng tävlingar där :)

    SvaraRadera
  3. Sv: Kul att du tycker det, jo hon är fin jänta min.
    Vad har du för häst:)?

    SvaraRadera
  4. Sv:
    Japp det är det, hon fastnade i boxgallret på något sätt och så sprack både tand och tandkött, såg hemskt ut! Men nu har den läkt jättefint och är på väg upp igen :)

    SvaraRadera
  5. I test rode my last horse and she unhorsed me and broke my thumb. I bought her anyway, worked with her and the bad habits disappeared.

    SvaraRadera