fredag 14 september 2012

Ni kanske vem Maxi egentligen är och vad han är till mig..


Eftersom Speedy, mitt hjärta inte längre finns här.. Så har jag som sagt fått möjligheten att få rida Maximilian som han egentligen heter, men kallas Maxi. Så jag tänkte berätta för er som är nyfikna vem han är osv:

Maxi, är en 7 årig halvblodsvallack. Väldigt lite tävlad, men ack vilken potensial. Man får tänka fortfarande mycket unghäst på honom trots att han ändå är fyllda 7 år. Ägaren är ingen annan än stallägaren till stallet där jag haft Speedy uppstallad här i Stockholm. Han är vell i grunden hopphäst, men med hans steg så skulle han nog lika gärna kunna vara en dressyrhäst på iallafall lätt-nivå. Vi får vell se hur långt jag tar mig på Maxi, ett långsiktigt mål vore om jag faktiskt tog oss upp till MSV i hoppning, vilket jag tror han med lätthet gör. Han älskar verkligen hoppning och taggar verkligen till. Som en liten gummiboll fast i storhästmodell! Dock så behöver han först stärka upp sin gallopp och för att orka på de riktiga höjderna. Vilket han utveckats ngt enormt med bara dessa ca 3 veckor jag bara faktiskt ridit honom. STOR SKILLNAD, åh mycket mer ridbar nu. Han är otroligt snygg att titta på och brukar säga att han hage är "snygghagen", då alla snyggaste hästarna går i den hagen i stallet, vi har Maxi såklart, welsh cobben, och frieserhästen.. Bara unga åh otroligt läckra hästar för ögat.

Ni kanske undrar om jag nu ska köpa en ny egen häst? NEJ, inte just nu. Jag får ha Maxi i princip som min egna häst. Har honom som på halvfoder, men rider honom minst ca 4 dagar i veckan. Men är olika, ibland mer.. Jag får vara i stallet varaje dag pyssla om honom som min egna häst. Jag har redan skämmt bort honom med en ny matchande martingal! Så jag kommer lägga all fokus på att träna och tävla honom i hoppning.



Maxi i förrgår, onsdags.. :)
Att köpa en egen häst kommer senare. Kanske köper Maxi så småning om! (A) ;) Haha, nädå skämmt åsido, man vet aldrig.. Nädå, men inte just nu eftersom jag inte tackar nej att rida maxi som är en så mycket bättre häst än jag har råd med just nu. Får jag rida honom hur länge jag vill, så gör jag gärna det! Jag vet att han kommer bli en stjärna på banorna sedan och att vi kommer ta oss upp i klasserna om vi får möjligheten. För han är en otroligt fin häst!

Just det, Maxi är efetr en hingst som jag aldrig kommer ihåg namnet på.. Men som Rolf göran Bengtsson ridit. Ägaren är också uppfödaren till Maxi och hon ägde även Maxis mamma. Fråga om ni undrar ngt! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar