söndag 18 november 2012

Bilder/FILM och resultatet från gårdagens tävling!













Bilder: Maxi och jag igår på tävlingen. Visst blev han tjusig i knoppad man? :-)


För att vara min tävlingsdebut med Maxi så är jag MKT nöjd efter gårdagen. I förstaklassen så rider jag mitt pucko fel efter andra hindret och är "tvungen" att göra en volt för att sedan ta rätt väg till treans  hinder. Så 4 fel i första klassen, dock red jag egentligen inte helt bra i första klassen, sitter inte ner och riktigt rider och får inte lika bra flyt som jag fick i andra klassen, där fick vi riktigt bra rytm igenom hela banan och ser betydligt bättre ut också om man utgår från filmen. Dock fick vi ett litet pet, jag blev lite sur faktiskt att jag red ett hinder. Men sedan så lugnade Emily ner mig igenom att det såg super fint och trevligt ut och dessutom var dte min första tävling med Maxi och jag borde vara super nöjd. Så jag är SJUKT nöjd!

Dessutom så har Maxi gjort enorma framsteg ang lastningen, vi lastade honom tom emellan klasserna. Han stod hur snällt som helst i transporten!  Idag lasttränade jag också och jag kunde tom gå bak och stänga själv, medans han stod som ett ljus i transporten! ÅHH, så underbart säger jag bara! För det är ju det man vill, att man ska akunna lasta hästen helst själv. finns inget mer frustrerande än att fastna någonstans med en häst som inte vill gå ombord på transporten. Det förstör ju en bra tränings/tävlingsdag. Så för mig är det A och O att lastningen fungerar FELFRITT, vilket går att få "alla" hästar att bli, lättlastade. För det som krävs är att man tränar, tränar, tränar och framför allt gör det på RÄTT SÄTT och inte stressar hästen och att man inte tar till fula metoder. Jag är väldigt emot linor, gillar dem icket i lastnings sammanhang. Min erfarenhet är att de i längden bara förstör mer än dem hjälper och att det i många gånger stressar hästen mer. det ska gå lugnt och fint och ska framförallt vara ROLIGT för hästen! Det är min melody då det gäller lastningen. Detta med ett tryck och eftergift, kan utföra underverk i lastningssammanhand. det har alltid fungerat på alla svårlastade hästar jag haft eller har tränat åt andra. Många glömmer även delen då hästen ska ut från hästtransporten också. Den delen ska gå lugnt och fint också och man ska kunna reglera varje litet steg som hästen tar, det är mycket viktigt!! Det ska inte vara några som helst protester fårn hästens sida, fungerar allt detta? Ja, då har du en så kallad lättlastad häst i mina ögon! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar