tisdag 26 juni 2012

Speedy har stora blodmasken!

Så ser stora blodmasken ut hos häst!
När jag fick första provsvaren från vidilab, efter att ha gjort "Kolla masken", så fick jag en smärre chock! Han fick 1100 på stora och/eller lilla blodmasken. Sist jag kollade mask (förra sommaren), hade han ingen mask alls. I och för sig har han vart i många olika hagar/ställen sedan dess. Hur som helst, Speedy är fin i både päls/hull och avföring. Ja, man kan inte ana att han skulle ha stora blodmasken direkt..

Hur som helst så hade jag som tur var kryssat i så de även skulle sätta odling om de visade ngn form av blodmask och likaså bandmask. Men han hade 0, alltså ingenting av varken spolmask och bandmask. Så odlingen sattes för att utesluta stora blodmasken, så kommer man hem idag och öppnar brevet från vidilab, så kan ni ju bara veta att då fick jag en ännu större chock! Odlingssvaren för stora blodmasken (Stongalys vulgaris) visade förekomst. Som tur är avmaskade jag Speedy igår, men har köpt en till kolla masken för att kolla upp om några dagar/ca en vecka för att se om de gett resultat och att ivomec som jag hämtade ut åt Speedy dödade all blodmask. Annars blire att ta en till spruta.

men någon av dessa kommande dagar så kommer det bli STORSTÄDNING, bokstavligen av hästarnas hade, av allt träck! Kommer bli tungt, men man är illa tvungen. Jag som tänkte att det var liten risk med stora blodmasken, eftersom det är ytterst ovanligt. Men som ajg alltid brukar säga min häst är dyr i drift, alltid är det något! Ajja, huvudsaken man får bukt på problemet! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar