fredag 1 juni 2012

Hellre lycklig med häst, än olycklig utan häst

Speedy igår i hagen

Satt och såg programmet sofias änglar idag, har ni sett det ngn gång? Vilket handlar om folk som fått tråkiga besked i livet, kanske tom dött av det och sedan stå ensam kvar med ett renoveringsprojekt till hus, som ett exempel. Så de hjälper dessa att renovera klart allt! Bölig som jag är så, fäller jag alltid en tår då jag ser det programmet. Shit, vad man egentligen bör vara glad över livet och hur bra man egentligen har det här i Sverige. Ännu mera tacksam blir jag då jag inser att jag har min häst som faktiskt underlättar en hel del vissa dagar. Vissa dagar är alltid tuffare än andra och de dagarna så finns det inget bättre ä att tillbringa den tiden i stallet. Så med tanke på att Speedy var krånglig i si-lederna på slutet har fått mig också lite orolig. Gallopperna har lixom inte funkat, han har vart tvärlåst och även fast kiropraktor vart här oftare än hovis nästan ( som är här var 5:e vecka), och fått lös si leds låsningarna, så har en snubbling förvärrat saken och blivit låst igen. Så idag kom kiropraktorn vart här, hade en ny kiropraktor här idag och må faktiskt säga att jag hade RÄTT igen! Han var tvärlåst i vänster si-led och hon fick ju löst det. Frågade ju henne om hon tyckte jag skulle åka in och kolla upp honom, vilket jag även frågade min andra kiropraktor men de tyckte inte det behövdes. Jag ska även kunna sätta igång honom som vanligt, han har ju gått hela tiden dock bara skrittat typ denna vecka tills hon skulle komma. Speedy är ju väldigt tung i bakdelen och hans äckliga bakhovar som växer så extremt mycket i tån att jag vill spy!!!! Vilket resulterar att han bli då låg i trakterna och får konstg bakbensställning och gör att dte blir påfrestande för honom i ländryggen. Även fats jag har en extremt bra hovis och har ute efter HÖGST 5 veckors mellanrum. Så efter 3 veckor så har de ändå blivit långa i bakhovarna.. Åhh min häst är dyr i drift kan jag lova... Men vad gör jag inte för min häst? Hellre lycklig med häst, än olycklig utan häst!

Tror människor som inte alls begriper sig på oss "märkvärdiga" hästmänniskor, som är "för petiga med våra hästar" och kanske tom anser att de passar bättre som pålägg så kan jag säga att för oss är våra hästar som våra barn och betyder allt och det gör oss lycklig, så kan man vell få gör det som krävs för att sitt "barn" också ska få vara lyckligt.. Det gör mig lycklig.

Hur som helst så hoppas jag min häst håller sig i skinnet nu och inte får några fler si-leds låsningar.
Men känns bra att kiropraktorn var här idag iallafall.


Rauni, Karros söta häst!

Rauni tyckte det var gott med gräs,  istället för att arbeta.. ;)
Men för att komma till ngt helt annat, så igår tog jag hand om Karros häst i stallet, vilket är en islänning som jag red. Måste faktiskt säga att den islänning är en sjukt trevlig ridhäst dressyrmässigt, med tanke på att det är en islänning så har jag aldrig ridit en så trevlig islänning dressyrmässigt. Kommer kanske en liten film sedan! ;) Den hästen min kompis Gabban lånade då hon var här. Känns extra kul då ägaren smsar mig dagen efter och frågar vad jag gjort med hästen, då det hade gått sjukt bra för henne att rda idag åh hennes häst var sjuktfin. Kul att hon även känner skillnad! ;) För hon är lite stel och försökte mjukgöra henne mycket och gjorde mycket halvhalter, avsaktningar, igångsaktningar, skänkelvikningar och öppnor. Vilket gav resultat i slutet, blev riktigt trevlig!

1 kommentar:

  1. Hej så att din häst är låg i trakterna bak vilket gör att ha får problem i ryggen. Har du testat att sko honom med kli sulor bak? Kan ju hjälpa till att hålla hans rygg i bra trim när han byggs upp.

    SvaraRadera