måndag 16 april 2012

Spansk skritt på travare!

Min lille lortgris idag! :*

Min fining idag på ridbanan

Asså, aww söten nööten! :]

Har ju ända sedan jag tog Speedy försökt lärt honom vacker hov och han har verkligen haffat detta nu och gör det så himla snyggt! Hade ju givetvis en liten baktanke om det gick att kanske lära honom spansk skritt beroende på förutsättningarna först hur det går med vacker hov. Och gissa vad? Han har faktiskt gått några steg spansk skritt idag!!! Fat givetvis är det lång kvar, men han är på rätt väg om man säger så. Han lyfter verkligen högt och fint med frambenen också som de ska göra. Ska bli verkligen roligt att se om det funkar i slutändan, men det tror jag. Ska ju också givetvis funka uppsuttet också, nu har jag ju gjort det förhand. Lite roligt skulle det ju vara med en travare som kan spansk skritt? ;) Lite ovanligt om inte annat. Men klart, man vill ju att sin egna häst ska vara unik! :))

Red även lite idag, bara skritt och trav. Vill inte galoppera innan kiropraktor kommer på onsdag morgon. Men tog det lugnt, fokuserade mer på träningen av spansk skritt mestadels förhand. Men tog bort stigbyglarna då jag red, då jag verkligen vill förbättra min sits. Komma ner mer i sadeln, mer i balans utan att ramla fram med överlivet och blicken rakt fram!! Så tog bort stigläderna så jag kommer djupare ner i sadeln och blundade så jag var tvungen att hitta balansen och faktum är att då kommer handen också automatiskt rätt, blicken likaså för att hålla balansen måste man ju hålla huvudet "högt". Hjälpte faktiskt en hel del och kände skillnad på sitsen på en gång, även fats jag red själv på ridbanan och ingen sa åt mig så kände jag faktiskt skillnad. Jag vet att det blev skillnad! :)) Så ska försöka med det, måste verkligen jobba på min sits. Hade ju super bra sits förut.. Vad hände med den? Ålderstecken? Haha, nä då bara kanske fula ovanor låter mer troligt.. Bekväm är vad man är! ;)

Blev ett långt blogginlägg, men ett sådant måste ju man göra ibland också , eller hur? :)
Dax att säga god natt!
Natti! :)

2 kommentarer:

  1. Härligt när man vill och kan lära hästen roliga saker! Min häst kan vacker hov från fram och bak från både rygg och mark. Har tränat på spansk skritt och piaff, piaffen gick konstigt nog lättare än spansk skritt för mig haha. =) Hur gör du när du tränar spansk skritt? =)

    SvaraRadera
  2. Svar: Jag gör precis samma som du i spansk skritt! Om man övar går det nog, men piaffen/trampningen gick fortare för honom att lära sig.

    Gjorde från marken först med trampningen. Det viktiga är att få hästen att tänka framåt, helst inte stå stilla alls, för då backar de ofta. Hade honom kort i grimskaft i ena handen och ett lagom långt spö i andra. Spöt ska hela tiden duttas på korset på hästen, samtidigt som man leder fram sakta. Varje gång han lyfte ett fram och bak samtidigt stannade jag och gav beröm i form av klapp och godis. Vi började med att vara två vilket gick smidigare. Att jag satt på ryggen och hjälpte till att smacka, samtidigt som en stod på marken, höll, gick sakta fram och duttade på korset. Nu håller vi mestadels på att öva att få honom att få mer benlyft i trampningen =)

    SvaraRadera