tisdag 21 augusti 2012

Mycket har hänt..


Speedy då vi kom fram till kliniken.
Sorry, för dålig uppdatering. Dock, så har lixom inte suget efter att blogga funnits och egentligen bloggar jag för min skull och inte för någon annans skull. Syftet med att jag bloggar är faktiskt att jag ska ha något sorts minne/anteckningar för mig och min häst. Brukar ibland sitta och kolla på bilder/läsa sedan tidigare inlägg. Ganska roligt, faktiskt! Men givetvis så sitter man inte direkt och skriver om allt som är privat, utan på en nivå där jag i första hand kan skriva av mig bara och om andra vill läsa får de mer än gärna göra det. :-)

Men för att återgå så har jag vart på hästkliniken med Speedy, rädslan för att åka dit var obeskrivlig.. Var så rädd över att få höra tråkiga nyheter att ni anar inte. När jag väl kom dit, så möttes jag upp av en spansk super duktig veterinär/kirurg på hästar. Vi började med böjprov i alla möjliga leder och han kände igenom honom på rygg och kors och konstaterade ganska fort att han var rejält öm vid si-lederna. Hela hästen är ju givetvis sammanhängande och har en häst ont så belastar den andra delar av kroppen, på fel sätt.. Vilket Speedy gjort och även då blir spänd i ryggen. Han reagerade lite granna även vid bakknäna, där hanhos tidigare ägare har haft muskulära problem en gång då en bit av muskleln gick av. Gjorde även röntgen, på ben och rygg och den såg jätte fin ut! Likaså ultraljud gjordes, men han behandlades för inflammation i bakknäna, ryggen och främst si-leden med anti-flammatoriskt. Så mina oroväckande tankar mot kissing spines, var det icket! Så jag kan känna mig "lugn" och ska på en till behandling den 30 augusti, då förhoppningsvis behöver vi inte åka på fler behandlingar igen. Ska kunan sätta igång och rida honom sedan efter det. From. igår så ska han promeneras/skrittas för hand 20 min/dagen. Han går nu på metacam i 7 dagar. Igår så slapp han sjukhagen för första gången, dessutom.. Han blev helt överlycklig och rullade sig "fint". Hans energi är olidlig och så pigg som han är nu har jag aldrog sett honom, kommer bli roligt att börja rida honom sedan.. Lite oroväckande bara med tanke på hans energi. Men tur att han är världens snällaste.

Hans återkommande si-leds problem har kiropraktorn fått till, men lika fort komer det tillbaka. Detta med förmodan att det gått ett steg för långt, då han haft inflammation rent ut sagt. Vilket inte en kiropraktor kan gör något åt, utan måste tas till medicinska åtgärder. Men jag är så lättad att äntligen fått svar på min gåta. Hade jag åkt från kliniken utan fått något svar alls, så hade jag fortfarande vart i samma båt, helt ovetandes.. Det måste vara det värsta, men som sagt nu kan man andas ut och att det har en god prognos betyder allt!

Bilder: Från besöket på kliniken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar